Bóle przeciążeniowe kręgosłupa - co robić?

Jednymi z częstszych dolegliwości kolarzy amatorskich oraz osób pracujących fizycznie czy przebywających w pozycji zgiętej przez dłuższy czas są bóle przeciążeniowe kręgosłupa. Leczenie takich dolegliwości nie należy do prostych, ani krótkotrwałych. W tym artykule chcielibyśmy przybliżyć zarówno objawy jak i sposoby leczenia i rehabilitacji przy zespole przeciążeniowo-bólowym kręgosłupa.



Objawy

  •  ograniczenia w zakresie ruchu
  •  uczucie „blokowania” w kręgosłupie – tzw. ból ostry lub tępy
  •  zbyt duża ruchomość w stawach kręgosłupa
  •  tkliwość dotykowa lub uciskowa
  •  częste zawroty głowy,
  •  bóle promieniujące określonym szlakiem np. wzdłuż kończyny (efekt mrowienia)
  •  ubytki w czuciu lub ruchu kończyn
Jeśli takie lub podobne objawy zostaną zauważone należy niezwłocznie skonsultować się ze specjalistą. Tylko szybka reakcja i rozpoczęcie leczenia jest w stanie uchronić przed niepożądanymi konsekwencjami. Zespół przeciążeniowo-bólowy kręgosłupa wymaga leczenia oraz rehabilitacji. 

Leczenie

Leczenie przy bólach przeciążeniowych kręgosłupa zazwyczaj rozpoczyna się od wizyty u specjalisty. To on powinien skierować nas na rehabilitację lub odpowiednie leczenie. Często jednak wiele czasu upływa zanim doczekamy się na upragniony termin, a wiele z ćwiczeń ma działanie tylko czasowe. Umarza ból na określony czas, ale nie likwiduje jego przyczyny. 

Jedną z metod stosowanych podczas rehabilitacji jest metoda McKenziego, która likwiduje samą przyczynę bólu. Przykładowe ćwiczenia opierające się na tej metodzie to: 

1. Leżenie w przeproście
    Przybierz pozycję leżącą na brzuchu, a następnie umieść łokcie pod barkami i oprzyj się na przedramionach. Ćwiczenie rozpocznij od kilku naprawdę głębokich oddechów oraz doprowadź swój organizm do całkowitego rozluźnienia mięśni dolnej części pleców, bioder i nóg. W tej pozycji powinieneś pozostać przed 2 lub 3 minuty. 
Zastosowanie: bóle krzyża

2. Przeprost w pozycji leżącej
    Przybierz pozycje leżącą na brzuchu, a następnie umieść łokcie pod barkami - tak jak podczas tzw. "pompek". Podczas prostowania ramion w łokciach, staraj się wypchnąć górną część ciała ku górze jak najwyżej - oczywiście w granicach możliwości bólowych. W trakcie tego ćwiczenia koniecznie musisz całkowicie rozluźnić mięśnie miednicy, bioder i nóg. Utrzymuj miednicę, biodra i nogi  zwisające bezwładnie oraz pozwól na zwis dolnej partii pleców.
Staraj się utrzymać tą pozycję przez jedną lub dwie sekundy, a następnie przywróć ciało do pozycji początkowej. 

UWAGA

Podczas korzystania z ćwiczeń metodą McKenziego bardzo istotną rolę gra systematyczność. Staraj się ćwiczyć przynajmniej raz lub dwa razy dziennie. Zanim rozpoczniesz rehabilitację lub ćwiczenia zaleca się skorzystania z pomocy specjalisty, gdyż każdy przypadek powinien zostać rozpatrzony indywidualnie. 


Polecane posty