Smarowanie łańcucha rowerowego

Rower, a dokładniej jego napęd jest konstrukcją, która wymaga smarowania. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak bardzo obciąża i niszczy swój napęd poprzez brak odpowiedniego smarowania. Jak często powinno się smarować łańcuch rowerowy i jakiego oleju używać? Na te i kilka innych pytań znajdziecie odpowiedzieć w tym artykule.


     foto. Damian Maciaszek | BikerBlog.pl 

Jak często?

Wszystko zależy od warunków w jakich wykorzystujemy nasz rower. Wiadomą rzeczą jest, że w przypadku deszczu czy jazdy w terenie nasz łańcuch będzie wymagał częstszego czyszczenia oraz smarowania, aniżeli w przypadku jazdy po szosie w słoneczne dni.
W każdym przypadku jednak czyszczenie oraz smarowanie jest potrzebne - czysty napęd to zadbany napęd ;) Osobiście posiadam rower cross'owy i wykorzystuję go zarówno na szosie jak i w terenie - zdarzają mi się także wycieczki podczas opadów deszczu czy nawet śniegu, więc staram się jak najlepiej dbać o swój napęd. Jego czyszczenie oraz smarowanie nie zajmuje długo, a robię to raz na ok. 200-400km - chyba, że widzę zabrudzony napęd np. po jednej trasie to wtedy także.
Pewnym jest, że na pewno częste serwisowanie łańcucha mu nie zaszkodzi, a wręcz przeciwnie.

Czym smarować?

Dla maniaków mechaniki od razu powiem, że odradzam stosowanie smarów do łożysk tocznych, które to całkowicie nie sprawdzają się w rowerach, z jednego prostego względu - łapią mnóstwo brudu przez co w ciągu niewielkiego czasu będziemy mieli na naszym napędzi bryłki piachu, błota i różnych innych materiałów, które nie powinny się tam znajdować.
Odradzam również stosowanie bardzo popularnego WD-40 - sprawdza się ono do smarowania na prawdę trudno dostępnych miejsc, ale z łańcucha rowerowego bardzo szybko znika.
Polecam za to stosowanie olejów przeznaczonych właśnie do tego celu. Sam używam oleju syntetycznego Finish Line Teflon Plus, który moim zdaniem bardzo dobrze się sprawdza.
Jego wadą jest natomiast fakt, że nawet kilkadziesiąt kilometrów jazdy po deszczu sprawi, że łańcuch może zacząć piszczeć czy skrzypieć - oznacza to, że wymaga ponownego czyszczenia oraz smarowania. Do jazdy w takim terenie zalecany jest drugi z produktów tej firmy - olej z oznaczeniem Wet.

Jak czyścić i smarować w skrócie?

Najlepiej jest zdjąć łańcuch, zamoczyć go w butelce np. z benzyną ekstrakcyjną, wyjąć, wysuszyć i nasmarować nakładając po kropli oleju na każde ogniwo. Po czym kręcić korbą i zmieniając przełożenia staramy się, aby cały napęd był nasmarowany.
Jeśli nie chcemy zdejmować naszego łańcuch możemy wyczyścić go bez tego - do tego celu służą różne czyściki itp. oraz szczotki. Ja wykorzystuję do tego celu mało szczotkę zamaczaną w benzynie ekstrakcyjnej, którą jestem w stanie wyczyścić każdy element.

Przeczytaj także:
Ubezpieczenie dla rowerzysty
Jaki bagażnik rowerowy wybrać?
Objechał Polskę dookoła w 11 dni - niezwykła przygoda

Polecane posty