Jaki bagażnik rowerowy wybrać?

Transport roweru w samochodzie często jest sprawą dość uciążliwą - chyba, że mamy wystarczająco duży samochód, ale nawet wtedy przy większej rodzinie może się to okazać problemem. Rower nie jest mały, a gdzieś zmieścić go trzeba. Na rynku dostępnych jest przynajmniej kilka różnych możliwości, jeśli chodzi o bagażniki rowerowe. W tym artykule postaram się je przedstawić i opisać ich wady oraz zalety. Zapraszam do lektury.

     foto. Opel Trax

Jedną z najpopularniejszych metod jest przewóz roweru na dachu. Bagażnik rowerowy na dach jest ciekawym rozwiązaniem, ponieważ pozwala ono na korzystanie z bagażnika samochodu podczas jazdy, jest wygodny oraz nie musimy się przejmować, że rower będzie zasłaniał światła czy tablice rejestracyjne.

foto. Chevrolet Dixi-Car

Jeśli chodzi o minusy no to niestety, ale bagażnik na dach sprawia, że samochód wytwarza większe opory powietrza przez co wzrasta spalanie - zazwyczaj w granicach 1l/100km.
Kolejną wadą jest możliwość występowania podczas jazdy hałasu w postaci różnych "świstów i gwizdów", a także niemożność zaparkowania na niektórych parkingach.
Cena? Bagażnik ten można kupić już kilkadziesiąt złotych, jednakże produkt ten znanej marki (np. Thule) może kosztować kilka razy więcej.

foto. Norauto

Równie ciekawą propozycją jest bagażnik montowany na tylnej klapie samochodu. Jest to opcja dość czasochłonna, uniemożliwiająca korzystanie z bagażnika podczas jazdy, a przez to dość problematyczna - zwłaszcza jeśli w samochodzie przewozimy dzieci. Warto także zwrócić uwagę na fakt, że bagażniki tego typu często rysują lakier na naszym samochodzie.
Zaletą takiego bagażnika jest możliwość transportu nawet 4 rowerów, cena, ponieważ za bagażnik tego typu zapłacimy średnio 150-200zł, a także małe rozmiary, które ułatwiają jego przechowywanie.


  foto. MotoAutko.pl

Trzecią, do niedawna w pół nielegalną opcją jest bagażnik na hak. Umożliwia on łatwy i swobodny dostęp zarówno do rowerów jak i bagażnika, jest łatwy i szybki w montażu oraz może pochwalić się odpowiednią ergonomią. Bagażnik na hak obecnie musi być wyposażony w lampy oraz miejsce na tablicę rejestracyjną - do niedawna był to problem, ponieważ w Polsce nielegalnym było umieszczenie trzeciej tablicy oraz przeniesienie tej z tylnego zderzaka. Teraz sytuacja została uregulowana i bez problemu możemy ubiegać się o trzecią tablicę rejestracyjną dla naszego pojazdu.
Kolejną zaletą tego rozwiązania jest pozostanie rowerów w tzw. cieniu aerodynamicznym, dzięki czemu spalanie naszego samochodu nie wzrośnie. Jedynym minusem jest natomiast wyższa cena.
Za dobrej klasy bagażnik tego typu musimy wydać minimum 400zł.

PODSUMOWANIE

Wybór bagażnika rowerowego może okazać się wyzwaniem, jednakże moim zdaniem najlepiej zainwestować w bagażnik montowany na hak. Ma on zdecydowanie najwięcej zalet i choć jego cena nie jest najtańsza to na dłuższą metę nie widzę innego rozwiązania.
Bagażnik montowany na tylną klapę może ją porysować - zdarza się to dość często, a wizyty u lakiernika to koszt przynajmniej 300zł.
Bagażnik na dach jest mało funkcjonalny - rowery ciężko zapakować, a szum podczas jazdy bywa denerwujący. Ponadto zużycie paliwa zwiększa się o ok. 1l/100km. Przy dłuższych trasach generuje to większe straty.

 

Polecane posty