Kultura rowerowa w Polsce cz. 1

Tak jak wspominałem na stronie na Facebook'u rozpoczynamy serię artykułów opierających się na największym w Polsce raporcie na temat kultury rowerowej.
Będziecie mogli przeczytać dokładnie 9 artykułów na ten temat. Każdy z nich będzie wzbogacony w wykresy i fotografie, które będę graficznie przedstawiać omawiany temat.

Wszystkie dane wykorzystane do tworzenia artykułów pochodzą z raportu "Rowerowa Polska" opublikowanego przez fundację Allegro All For Planet. 



Zaczynamy!

Czym jest kultura rowerowa? 
 Przez kulturę rowerową rozumiemy ogół sposobów postępowania, form działania, norm i zasad, skłonności i dyspozycji osób, postaw, pojęć, poglądów i wytworów działania związanych 
z aktywnością rowerową. 

Jak często wsiadamy na rower? 


Rowerzyści, którzy wzięli udział w badaniu wykazują się bardzo wysoką aktywnością rowerową. Blisko 78% z nich jeździ rowerem codziennie lub kilka razy w tygodniu, a 15% - kilka razy w miesiącu. Wśród badanych tylko około 7% korzysta z roweru średnio raz w miesiącu lub rzadziej. W tym kontekście można stwierdzić, że przeprowadzone badanie stanowi studium postaw i opinii polskich aktywnych rowerzystów. 

Rowerzysta i kierowca samochodu to wedle stereotypów osoby, które nie przepadają za osobę. Zaistniał nawet podział właśnie na rowerzystów i kierowców. Raport jednak jednoznacznie stwierdza, że 2/3 rowerzystów to właśnie kierowcy.

Gdyby natomiast podzielić rowerzystów na dwie kategorie wiekowe - do 30 i powyżej 30 lat to, o dziwo relatywnie częściej z rowerów korzystają osoby w wieku 30+.
Osoby poniżej tego wieku częściej wybierają komunikacje miejską oraz poruszanie się pieszo.
Z raportu wynika także, że z komunikacji miejskiej zdecydowanie częściej korzystają kobiety niż mężczyźni.

Najbardziej rowerowe miasta w Polsce



   Regularnie korzystających z roweru:
1. Opole 85%
2. Wrocław 84%
3. Łódź 83%
4. Szczecin 82%
    Olsztyn 82%
    Kraków 82%
7. Zielona Góra 81%
    Rzeszów 81%
9. Toruń 80%
10. Gdańsk 78%
     Bydgoszcz 78%
     Poznań 78%
     Białystok 78%

Jakie dystanse pokonujemy na rowerze? 


Rowerzyści w ramach badania mieli za zadanie oszacować jaki dystans pokonują na rowerze średnio w ciągu tygodnia w okresie wiosenno-letnim. Blisko ¼ ankietowanych deklaruje, że w ciągu tygodnia przejeżdża powyżej 100 km na swoich dwóch kółkach. Średnio co czwarta osoba przejeżdża 61-100 km, a 36% pokonuje na rowerze tygodniowo średnio 21-60 km. Przekłada się to na zaobserwowaną bardzo wysoką wartość wskaźnika dystansu w postaci średniej, która dla badanej grupy rowerzystów wynosi 60,4 km na tydzień. Średni dystans pokonywany na rowerze w ciągu tygodnia w okresie wiosenno-letnim jest wyraźnie zróżnicowany ze względu na charakterystyki społeczno-demograficzne rowerzystów. Wg deklaracji kobiety na dwóch kółkach w tygodniu średnio przejeżdżają o blisko 18 km mniej niż mężczyźni. Dłuższy dystans na rowerze pokonują także ankietowani w wieku 41-60 lat, a wg innego kryterium – osoby pracujące oraz emeryci i renciści. Co ciekawe, najmłodsi ankietowani (do 20. roku życia), a wg innego kryterium – uczniowie i studenci - to grupy o relatywnie najniższych wartościach wskaźników przejechanych tygodniowo kilometrów na rowerze.

Jest to bardzo pozytywna wiadomość. Skoro aż 23% ankietowanych przejeżdża w ciągu 7 dni ponad 100km, a liczba takich osób jest liczona w zapewne w dziesiątkach, jeśli nie w setkach tysięcy to daje przeogromne dystanse. Szkoda, że mamy tak mało dobrze wykonanych dróg rowerowych.

W jakim celu korzystamy z roweru? 


Zdecydowana większość, bo aż 93% jeździ rekreacyjnie bądź turystycznie - do tej szerokiej grupy zaliczam się także ja. Proszę zwrócić uwagę na to, że do pracy i na zakupy jeździ połowa lub nawet więcej osób. To na prawdę zdumiewające, że tak często jesteśmy w stanie sięgać po rower.
Martwi jednak fakt, że ludzie młodzi, studenci nie tak chętnie korzystają z tego sposobu komunikacji.

W co wyposażamy nasze rowery? 


Oświetlenie jest najważniejsze - tutaj to się potwierdziło. Super! Nie zapominamy także o zabezpieczeniu na rower, a więc potwierdzają się też wyniki, o których przeczytać możecie w artykule Kradzież i nie tylko, czyli na co narzekają rowerzyści?.
Dziwi jednak fakt, że więcej osób posiada specjalną aplikację na smartfonie niż dzwonek rowerowy.
Wszystko byłoby na prawdę dobrze, gdyby nie to, że kask rowerowy znalazł się tak daleko.
Należy pamiętać, że jest to podstawowa forma zabezpieczenia podczas kolizji przy wypadku.
Nie jednemu uratował życie, mi także, więc na prawdę warto.

Najbardziej popularne typy rowerów



 Rowery górskie są najpopularniejsze wśród badanych rowerzystów. Około 44% ankietowanych korzysta właśnie z takiego typu rowerów. Średnio co czwarty rowerzysta jeździ na rowerze trekkingowym, a 22% - na miejskim. Najmniejszą popularnością cieszą się rowery szosowe, z których korzysta około 1/8 ankietowanych cyklistów. Rowery górskie są szczególnie popularne w województwach: warmińsko-mazurskim, świętokrzyskim i śląskim. Ponad połowa ankietowanych rowerzystów z tych miast korzysta najczęściej właśnie z rowerów terenowych lub górskich. Z kolei z rowerów miejskich częściej niż w innych regionach korzystają cykliści z województw łódzkiego, wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego. Rowery trekkingowi reaktywnie największą popularnością cieszą się w województwach opolskim i podlaskim.

Najważniejsze zostawiamy na koniec... PROFILE POLSKICH ROWERZYSTÓW, 
czyli jacy są rowerzyści? 

Rowerzysta okazjonalny

Typ, który jeździ na rowerze stosunkowo rzadko. Najczęściej jest to osoba młoda, w wieku do 30 lat.
Relatywnie częściej takim typem są kobiety. W ogólnym stosunku jest ich zaledwie 12%.

Rowerzysta rekreacyjny/turystyczny

Jest to osoba, która na rowerze jeździ często. Celem jej jazdy jest rekreacja oraz dojazd do pracy czy szkoły. W tej grupie najwięcej jest osób nieaktywnych zawodowo tj. emerytów, rencistów itp.
Stanowią znaczną część, przewyższającą 1/4, bowiem 28%.

Rowerzysta miejski

Na rowerze jeździ kilka razy w tygodniu. Jest on jego głównym środkiem transportu.
Najczęściej są to osoby pracujące oraz uczące się. Stanowią większość, bo aż 51%.

 Rowerzysta wyczynowy

Na rowerze porusza się bardzo często, a jego celem są głównie treningi. Traktuje on również rower jako główny środek transportu. Najczęściej są to mężczyźni w wieku 30-50 lat. Jest ich zaledwie 9%.



Polecane posty