Rower do 1500zł - miejski, górski czy cross'owy?

Rower to urządzenie, które widziane jest przez Nas niemalże codziennie. W mieście, na wakacjach, w lesie, w górach i na szosie. Niejednokrotnie myślimy... może by tak zacząć jeździć?
Nie każdy ma jednak rower, a niektórych nie nadają się do dalszego użytkowania, dlatego zdecydowałem przedstawić Wam kilka propozycji rowerów z niskiej półki cenowej, ale bardzo różnorodnych pod względem geometrii ramy, przeznaczenia i komfortu jazdy.



Zaczniemy od roweru miejskiego. Tutaj liczy się wygoda i komfort. Służy on do jazdy po mieście, więc ułatwia on także wsiadanie, a jazda na nim jest bardziej wygodna niż na rowerze górskim czy cross'owym. Jest to spowodowane m.in. amortyzowanym wspornikiem siodła oraz jeździe w wyprostowanej pozycji.

ROWER MIEJSKI

Kross Classico III

Typowy mieszczuch z wygodnym, amortyzowanym siodełkiem, koszykiem na zakupy i oświetleniem z własnym zasilaniem. Na dodatek pełne błotniki, bagażnik i osłona napędu.
Całkiem przyjazny dla oka i dobrze wyposażony na miejskie wycieczki. Ma właściwie wszystko czego potrzeba. Jeśli chodzi o napęd to przerzutki Shimano Nexus i korby Cyclone 38T tworzą również całkiem dobrą kompozycję.
Jak dla mnie zdecydowanym minusem jest waga roweru, która wskazuje 20,5kg oraz opony 28x1,75.
Myślę, że można by tu zastosować aluminiową ramę i nieco cieńsze opony, które wystarczyłyby do jazdy po mieście, a i opory byłyby mniejsze.

Cena ok. 1500zł

Romet Art Deco 3


Wygląda równie klasycznie, choć brak mu koszyka. Amortyzowany przedni widelec oraz wspornik siodła pokazują poziom komfortu, jednakże waga jest znacznie bardziej imponująca niż w przypadku Kross'a. Tutaj wynosi ona 15kg, a więc tyle ile przeciętny rower górski.
Opony o szerokości 1,40 cala to na prawdę świetne rozwiązanie w miejskim tłumie.
Bardzo niskie opory, czyli po prostu lekka jazda rowerem sprawia, że znacznie mniej siły wkładamy w jazdę.
Minusem w porównaniu do roweru wyżej są plastikowe pedały oraz również wspomniany już brak koszyka. Niższa waga jest oczywiście spowodowana użyciem aluminiowej ramy.

Cena ok. 1000zł

ROWER GÓRSKI 

Kross Hexagon R3


Jedna z najtańszych linii od Kross'a wypuściła na rynek model Hexagon R3 jako rekreacyjny rower górski. Ten typ jest dość wygodny, ze względu na amortyzowany widelec oraz terenowe, dość szerokie opony. Mają one nie tylko wadę w postaci większych oporów, ale także zaletę - lepsza przyczepność. A właśnie przyczepność odgrywa dużą rolę w rowerach, które mają spełniać się w wyjazdach za miasto. 
Rower waży 14kg, a więc stosunkowo nie wiele jak na rower górski w tej półce cenowej.
Osprzęt jaki zafundował nam producent to głównie Shimano i modele takie jak Acera oraz Tourney.

Cena ok. 1250zł

Lazaro Core 27,5 V2


Tak, tak wiem - to nie żaden światowy producent, ani lider w rankingach sprzedaży. Mimo to warto na niego spojrzeć bardzo poważnie. Lazaro zbudował dużą markę na rynku rowerowym, która cieszy się na prawdę świetnymi opiniami. Na prawdę co raz więcej osób wybiera własnie tą markę i jest zadowolona z zakupu.
Model Core to rozwiązanie głównie w jazdę za miastem i w terenie. Jest to rower, którego sam wygląd świadczy o profesjonalnym podejściu producenta. Osprzęt to komplet Shimano Acera 2016.
Tej samej firmy znajdziemy tutaj korby, łańcuch, piasty, a także hamulce. Hamulce tarczowe, hydrauliczne. Rama roweru jest oczywiście wykonana z aluminium, tak jak m.in. kierownica wraz ze wspornikiem.
Jest to rower polskiej produkcji.

Cena ok. 1500zł

ROWER CROSS'OWY

Lazaro Integral V1 2016


 Ten sam producent, ale typ roweru całkiem inny. Wybrałem właśnie ten model do porównania, Osprzęt o klasę niższy niż w Core - Shimano Altus, ale także solidny. Hamulce typu v-brake od firmy Saccon. Pedały wraz z korbami to metalowe modele Shimano FC-M131 (tarcze 48/38/28).
Opony szosowe-szutrowe i dwukomorowe, wzmacniane obręcze Kands Maxx.
Rower przeznaczony jest w jazdę po szosie oraz w lekkim terenie. Prawdą jest jednak, że rowery cross'owe wjadą praktycznie wszędzie tam gdzie górskie, jednakże trzeba bardziej uważać ze względu na większy nacisk na obręcze. Rama również wykonana z aluminium, jednakże kierownica w tym modelu jest już stalowa.

Cena ok. 800zł

Kross Evado 2.0 


Jest to starszy brat mojego Kross'a Evado 1.0, którego posiadam już prawie rok. 
Ten natomiast nieco odbiega od poprzednika, jednakże nie zmienia się aż tak wiele.
Przerzutka przednia to Shimano Altus FD-M191, natomiast tylna Shimano Acera RD-M360.
Manetki, dźwignie hamulca oraz kaseta to modele z grupy Shimano Tourney.
Opony Rubena 28x1,60 to dobre rozwiązanie na szosę i w teren. 
Mam takie same, a więc z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że da się na nich wjechać chyba wszędzie. Oczywiście mniejsza przyczepność niż w "góralu", ale coś za coś.
Komponenty montowane przy ramie są wykonane z aluminium. 
Mimo to rower waży 14,7kg, czyli o 200g więcej niż Evado 1.0.

Cena ok. 1350zł

PODSUMOWANIE 

Przedstawiłem po dwa modele z trzech różnych typów i muszę powiedzieć, że niektóre pozytywnie mnie zaskoczyły, a niektóre niekoniecznie. Na pewno przy wyborze roweru należy się sugerować tym gdzie i jak jeździmy, bo to jest kluczowe. Jeśli wybieramy się na rowerze tylko do sklepu, a naszym terenem jest kostka brukowa i asfalt to zdecydowanie warto wybrać rower miejski, ze względu na komfort jazdy.
Jeśli natomiast kręci nas teren, nie boimy się wjechać w błoto czy las to śmiało można szukać czegoś z półki rowerów górskich.
A co jeśli tak na prawdę jeździmy wszędzie? Na to rozwiązaniem jest rower cross'owy. 




Polecane posty