Jakie funkcje pełnią węglowodany ?

Węglowodany, potocznie nazywane cukrami są bardzo ważnym składnikiem diety każdego z nas. Ich zapotrzebowanie to ponad 50% dziennej ilości spożywanych kalorii, ale te pochodzące ze słodyczy i napoi gazowanych nie powinny przekraczać ilości 10%, więc nie powinno się spożywać takich zbyt dużo. Jeśli spożywamy codziennie 2500kcal to maksymalnie 250kcal 
(dwie szklanki pepsi czy jeden mały snickers). 

http://www.topsuplementy.com/wp-content/uploads/2014/03/w%C4%99glowodany-z%C5%82o%C5%BCone1.jpg

Jakie w takim razie pełnią funkcje?  Wymienię kilka przykładowych funkcji tegoż składnika:


  1. Są głównym źródłem energii 
  2. Konieczne do utleniania kwasów tłuszczowych
  3. W połączeniu z białkami wykorzystywane do budowy struktur komórkowych
  4. Pełnią funkcję transportową oraz magazynową (zapasową)
  5. Wchodzą w skład DNA i RNA - uczestniczą w ekspresji genów

Ważne jest, aby ilość spożywanych węglowodanów nie była zbyt wysoka, ani zbyt niska.
Jeśli mówimy o ich nadmiarze zazwyczaj mamy na myśli cukry proste zawarte m.i.n w sokach, napojach oraz słodyczach. Spożywanie byt dużych ilości węglowodanów prowadzi do otyłości 
oraz do cukrzycy typu 2. To nie wszystko. Schorzenia mogą być znacznie bardziej groźne, 
jak np. hiperglikemia czy hiperinsulinemia, miażdżyca albo nadciśnienie tętnicze.

Wszystko byłoby o wiele prostsze, gdyby nie to, że niedobór tego składnika również powodować może różne schorzenia. Dlatego właśnie należy zwracać uwagę na ilość oraz rodzaj spożywanych przez Nas składników odżywczych. Niedobór w tym wypadku skutkować może odwodnieniem organizmu, rozpad białek oraz utrata jonów w organizmie. 

Nie oznacza to jednak, że dieta uboga w węglowodany jest czymś złym, ponieważ w takiej głównie chodzi o ograniczenie cukrów prostych, wspomnianych wyżej, a nie złożonych - tych bardziej potrzebnych naszemu organizmowi. Na podsumowanie tego krótkiego artykułu można zalecić jedynie aby właśnie dbać o to co zjadamy i w jakich ilościach, a dietę którą chcemy stosować należy najpierw skonsultować z dietetykiem, który dostosuje i sprawdzi czy dany rodzaj diety będzie odpowiednim dla naszego ciała. Jest to bardzo ważne, ponieważ źle dobrana dieta również przynieść może negatywne skutki, a na pewno nie zamierzone.

Pozdrawiam.



Polecane posty