BMI w normie, czyli przeciwko chorobą.

Cześć. Dzisiejszy post ma za zadanie wnieść coś na temat zdrowia oraz w pewnym sensie odżywiania. Mianowicie, będziemy rozmawiać o wskaźniku masy ciała,
jakim jest popularnie zwane BMI, które jak powinniśmy już wiedzieć jest tylko skrótem pochodzącym z języka angielskiego, od zwrotu Body Mass Index.

123rf.pl

Jak przeczytamy w encyklopedii internetowej BMI to "współczynnik powstały przez podzielenie masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wysokości podanej w metrach.
 Klasyfikacja (zakres wartości) wskaźnika BMI została opracowana wyłącznie dla dorosłych i nie może być stosowana u dzieci.[...]" wikipedia.org
www.starostwo.bielsko.pl

Jest to oczywiście definicja książkowa, ale jak najbardziej czytelna dla zwykłego, przeciętnego człowieka, który posiada choć najmniejszą wiedzę z zakresu odżywiania i zdrowia, a nie wierzę żeby ktoś dorosły takiej wiedzy nie posiadał, a tym bardziej uczeń, który takie informacje powinien przyswajać w szkole.   
Ogólny wzór na obliczenie to :

BMI=\frac{\text{masa} }{\text{(wzrost)}^2 }
Pamiętajmy, że wzrost musi być podany w metrach, tzn. jeśli ktoś ma 170cm wzrostu, to w obliczeniach stosuje 1,7m.



Wiemy co to jest BMI, ale teraz kolejne ważne pytanie. Co ma to związanego z chorobami?
No właśnie, krótko: bardzo dużo. A dlaczego? Otóż oznaczenie tego wskaźnika ma spore znaczenie w ocenie zagrożenia różnymi chorobami np. cukrzycą, miażdżycą czy innymi, związanymi z nadwagą i otyłością. Podwyższona wartość wskaźnika wskazuje właśnie na powiększenie się zagrożenia tymi chorobami. Jest to jednak dosyć nie dokładny sposób lub wskaźnik niedowagi czy nadwagi, gdyż kulturyści według BMI mogę mieć wskazanie na otyłość, mimo że w rzeczywistości poziom ich tkanki tłuszczowej jest bardzo niski. Tak samo działa to z drugiej strony - czyli mamy jakiegoś wysokiego i zdrowego sportowca, którego BMI wskazuje niedowagę, mimo że ta jest prawidłowa. Obliczeń BMI nie powinno się stosować u dzieci poniżej 14 roku życia.
Trudniejszym, ale dokładniejszym sposobem jest procentowa zawartość tłuszczu w organizmie.

www.bbln.pl

Wynika z tego jeden bardzo ważny fakt - dbając o BMI dbamy o zdrowie.
Zdrowie przecież jest to stan w którym nie jesteśmy zagrożeni chorobą, również otyłością czy nadwagą, bo przecież te jak najbardziej do chorób można zaliczyć.
Na zakończenie obliczymy może kilka przykładów BMI podając również przybliżoną tabelkę zawierającą zakresy wartości wskaźnika:

  • mniej niż 16 - wygłodzenie
  • 16 - 16.99 - wychudzenie
  • 17 - 18.49 - niedowaga
  • 18.5 - 24.99 - wartość prawidłowa
  • 25 - 29.99 - nadwaga
  • 30 - 34.99 - I stopień otyłości
  • 35 - 39.99 - II stopień otyłości
  • powyżej 40 - otyłość skrajna

Przykład 1. Osoba ważąca 70kg, przy wzroście 170cm.

BMI = 70kg / 1,7*1,7
BMI =  70kg / 2,89
BMI = 24,22

Jest to waga prawidłowa.

Przykład 2. Osoba ważąca 120kg, przy wzroście 200cm - nie jest sportowcem.

BMI = 120kg / 2,0*2,0
BMI = 120kg / 4
BMI = 30

Jest to I stopień otyłości. Należy zapobiegać dalszemu rozwojowi otyłości. 
Najlepiej udać się do specjalisty. 

Przykład 3. Osoba ważąca 45kg, przy wzroście 160cm.

BMI = 45kg / 1,6*1,6
BMI = 45kg / 2,56
BMI = 17,57

Jest to niedowaga. Należy zwracać szczególną uwagę na odpowiednią dietę, aby powiększyć nieco nasz zasób tkanek w organizmie i nie dopuścić do wychudzenia, czyli anoreksji.

Myślę, że w tym poście to będzie na tyle. Jeśli macie jakieś pytania to zachęcam do ich zadawania - chętnie odpowiem w komentarzu lub poprzez maila.


Polecane posty