Cross vs MTB - fakty i mity

Cześć. Dzisiejszy post to coś, czego w sumie rzeczy jeszcze nie było na blogu. Będzie to porównanie dwóch typów rowerów, czyli porównanie "górala" z crossem. 

Przy zakupie roweru każdy z nas oprócz ceny powinien się zastanowić po jakim terenie będzie jeździł swoim nowym nabytkiem. Ja, z racji że jeżdżę głównie po drogach asfaltowych (70-80%) i tylko trochę w terenie (ok. 20%), mój wybór padł na rower crossowy, jakim jest Kross Evado 1.0.


Rower crossowy


MIT
Rower górski jest rowerem uniwersalnym.
FAKT 
"Góral" znacznie lepiej sprawdzi się w trudnym terenie - do miasta oraz w trasę można wybrać lepszy rodzaj roweru
MIT 
Rower crossowy nie nadaje się w teren.
FAKT
Cross jest rowerem przystosowanym głównie do jazdy po szosie, ale teren nie sprawia mu problemów i radzi sobie w nim całkiem nie źle
MIT
MTB nadaje się tylko i wyłącznie w ciężki teren.
FAKT
Jak wcześniej pisałem, do miasta i w trasę nie jest najlepszym wyborem,
 ale również nie najgorszym.
MIT
Cross to rower drogi, nie warty swojej ceny.
FAKT 
Ceny takich rowerów są porównywalne z "góralami", a czasem nawet niższe.


Rower górski

Na dwóch powyższych zdjęciach widzimy przykładowe modele roweru górskiego oraz crossowego. Pierwsze co rzuca się w oczy to znacznie masywniejsza budowa "górala" - jest to coś co zdecydowanie odróżnia te dwa rodzaje od siebie.
Kolejnym elementem jest ogumienie. W przypadku cross'a są to opony szerokie zazwyczaj na 1,6 cala, a u "górala"  to zazwyczaj ponad 2 cale. 
Przez znaczną różnicę w objętości opony możemy stwierdzić, że rower górski będzie lepiej amortyzowany - jest to oczywiście prawda, ale cross głównie ma prowadzić nas po szosie, a tam nie potrzebujemy wyspecjalizowanej amortyzacji, a poza tym nie którzy producenci w swoich modelach stosują amortyzowaną sztycę siodła, która również poprawia amortyzacją stawiając już prawie na równie cross'a i "górala".

Pozdrawiam :-)



Polecane posty